Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Over vrijheid observeert Nelson hoezeer het begrip vrijheid verbonden is met haar tegenpolen, met beperking, plicht, discipline, verslaving, dogmatische ideologie, en zoekt zenaar vrijheid in de rommelige ruimtes ertussen. Wat betekent vrijheid? Die vraag is en wordt door talloze denkers gesteld. Het vergt een onafhankelijke en scherpe geest als Maggie Nelson, met recht een van de meest geroemde cultuurcritici van onze tijd, om er iets over te schrijven dat fris, verhelderend en opwindend is.Ze richt zich op de recente debatten in de kunstwereld, de erfenis van de seksuele bevrijding, de paradox van verslaving en de aantrekkingskracht van wanhoop in het licht van de klimaatcrisis. Over vrijheid is een buitengewoon sterk en essentieel boek voor uitdagende tijden.
Social ethics --- kunst --- kunsttheorie --- cultuurfilosofie --- cultuursociologie --- eenentwintigste eeuw --- 130.2 --- Cultuurfilosofie ; over vrijheid --- Filosofie ; 21ste eeuw --- Kunsttheorie ; kunst ; kracht ; vrijheid --- 7.01 --- Filosofie ; Cultuurfilosofie --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica
Choose an application
Identity politics is everywhere, polarising discourse from the campaign trail to the classroom and amplifying antagonisms in the media. But the compulsively referenced phrase bears little resemblance to the concept as first introduced by the radical Black feminist Combahee River Collective. While the Collective articulated a political viewpoint grounded in their own position as Black lesbians with the explicit aim of building solidarity across lines of difference, identity politics is now frequently weaponised as a means of closing ranks around ever-narrower conceptions of group interests. But the trouble, Olúfẹ́mi O. Táíwò deftly argues, is not with identity politics itself. Through a substantive engagement with the global Black radical tradition and a critical understanding of racial capitalism, Táíwò identifies the process by which a radical concept can be stripped of its political substance and liberatory potential by becoming the victim of elite capture -deployed by political, social and economic elites in the service of their own interests. Táíwò’s crucial intervention both elucidates this complex process and helps us move beyond the binary of 'class’ vs. ‘race’. By rejecting elitist identity politics in favour of a constructive politics of radical solidarity, he advances the possibility of organising across our differences in the urgent struggle for a better world.
Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- racisme --- kapitalisme --- identiteit
Choose an application
Filosofische reflectie op hedendaags consumentisme en uitputtende productie aan de hand van 'De eendimensionale mens' van Herbert Marcuse.
General ethics --- Marcuse, Herbert --- filosofie --- sociologie --- consumentisme --- eenentwintigste eeuw --- Marcuse Herbert --- 14 --- Marcuse, Herbert ; One-dimensional man --- Vrijheid --- Filosofie --- 110 --- wijsbegeerte overige werken --- philosophie autres ouvrages --- maatschappijkritiek --- ecologie
Choose an application
In hoeverre kunnen we redelijkerwijs verwachten dat anderen rekening houden met onze gevoelens? Waar we vroeger dankzij morele codes wisten hoe we ons moesten gedragen, lijkt het nu alsof ieder voor zich moet aanvoelen hoe de ander benaderd wil worden.Svenja Flasspöhler laat in Sensibel zien hoe ons invoelingsvermogen in de westerse cultuur altijd al een belangrijke rol speelde. Toch is er de afgelopen tijd wel degelijk iets veranderd. Welke wortels heeft onze gevoeligheid en vooral onze overgevoeligheid? En in welke verhouding staan sensibiliteit en weerbaarheid tot elkaar?
Philosophy and psychology of culture --- Political philosophy. Social philosophy --- 130.2 --- filosofie --- cultuurfilosofie --- sensibiliteit --- eenentwintigste eeuw --- polarisatie --- sociologie
Choose an application
Deze bloemlezing van artikelen van architectuurcriticus Hans van Dijk (1948-2021) werd met veel liefde uitgezocht door een groep vrienden van Hans van Dijk. De keuzes zijn door de redactie (Arjen Oosterman, Bart Lootsma en Christine de Baan) uitvoerig bediscussieerd, maar pretenderen geen wetenschappelijke onderbouwing te hebben. De verzameling teksten zijn met name uitgekozen op hun relevantie voor de huidige tijd en vanwege de scherpte en helderheid waarmee ze geschreven zijn. De selectie artikelen van Hans van Dijk in Wonen TABK/ARCHIS, NRC Handelsblad, Forum, Jaarboek Architectuur, etc. geven zowel een portret van zijn werk als ‘journalist’, criticus en hoofdredacteur (van Archis), als van een invloedrijke generatie architecten en het toenmalig debat over structuralisme, stadsvernieuwing, (post)modernisme, en de legitimiteit van architectuur. Een goed begrip voor het werk van Hans van Dijk kan helpen in het huidige, globale landschap van architectuurpublicaties nieuwe mogelijkheden voor kritiek te vinden, in de context van de mondiale klimaat- en ongelijkheidscrisis. Door het aanreiken van noties en achtergronden kan een lezer zelf tot een oordeel komen. Met die aanpak wist hij keer op keer een bodem in de oordeelsvorming te leggen.
Architectural criticism --- architectural criticism --- Dijk, van, Hans --- 72 VAN DIJK --- 72.01 --- 72.01 Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- 72.01 Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Architectuurtheorie ; architectuurkritiek --- Architectuurkritiek; Nederland --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Architectuurkritiek
Choose an application
Sociology of culture --- 7.01 --- kunsttheorie --- kunst --- cultuurfilosofie --- sociologie --- 130.2 --- kunstonderwijs --- filosofie --- tekenkunst --- 741.071 --- Schröder Lotte Lara --- Fragility (Psychology). --- Touch. --- Senses and sensation in art.
Choose an application
In De goddelijke komedie van Dante verspreidt het grote licht zich in sublieme cirkels in het Paradijs en dwalen de kleine vuurvliegjes in de Hel. De jonge Pier Paolo Pasolini las dit werk secuur. Op een nachtelijke wandeling met vrienden ziet hij plotseling een zwerm vuurvliegjes. Het is 1941. In het duister van de nacht en tegen de achtergrond van het fascisme van Mussolini tekenen zij zich af als vluchtige lichtjes van onschuld en liefde. Ze staan in schril contrast met de schijnwerpers van de propaganda die de fascistische dictator in een verblindend licht hullen. Dantes universum in omgekeerde vorm. Pasolini heeft vaak herhaald dat de ‘dans van de vuurvliegjes’, dat moment van gratie dat weerstand biedt aan een wereld vol terreur, het meest broze is wat er bestaat. Aan het eind van zijn leven meende hij dat de vuurvliegjes waren verdwenen. Maar volgens Didi-Huberman leven ze ‘ondanks alles’ voort: tegenover macht staan nog altijd verzet en hoop. Didi-Huberman laat in zijn beeldende schrijfstijl de vuurvliegjes oplichten in actuele voorbeelden van verzet. En daarbij speelt het werk van de filosofen Walter Benjamin en Giorgio Agamben en de kunsthistoricus Aby Warburg een belangrijke rol.
Protest --- politiek --- filosofie --- kunstfilosofie --- cultuurfilosofie --- Tweede Wereldoorlog (WO II) --- fascisme --- oorlogen --- Agamben, Giorgio --- Benjamin, Walter --- Warburg Aby --- Pasolini, Pier Paolo --- protest --- 700.6 --- film --- filmtheorie --- filmgeschiedenis --- 798.3 --- klimaatverandering --- televisie --- kunsttheorie --- wereldoorlog II --- 7.01 --- 791.41 --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- film, esthetiek en kritiek --- Political philosophy. Social philosophy --- Warburg, Aby --- philosophy
Choose an application
Notion souvent dévalorisée ou fustigée, la distraction renvoie autant à certaines modalités de l’attention (flottante, incidente, mobile...) qu’aux formes sensibles associées à la culture de masse. La distraction est plus ambivalente que sa dénonciation ou sa synonymie avec le terme de divertissement ne le laissent supposer. Tandis que ce dernier pourrait ne renvoyer qu’au fait de se détourner d’une chose, de faire diversion, la distraction relève plutôt d’un conflit d’attractions. En résulte une double orientation des recherches qui composent cet ouvrage, où l’examen local d’états de coexistence entre perception distraite et capacité attentionnelle voisine avec des réflexions sur les influences réciproques entre le domaine des arts et la société du spectacle. Cette notion de distraction qui se dédouble en deux branches est également clivée, entre émancipation et aliénation, tant dans ses pratiques que dans ses productions. Les réflexions rassemblées ici interrogent la façon dont la distraction cristallise certaines interrogations du présent, celles d’un monde qui se numérise et dont les tensions politiques vont croissant. On peut ainsi paradoxalement penser la distraction à la fois comme le stigmate de nos sociétés et comme son antidote. Elle connaît dans ce recueil un sort fidèle à son étymologie, elle est « tirée en divers sens » dans une variété d’interprétations et d’expériences où sa parade se manifeste de manière inattendue et fend les idées reçues.
Attention. --- Cognition. --- Troubles de l'attention. --- kunst --- filosofie --- filmtheorie --- film --- 130.2 --- verstrooidheid --- verstrooiing --- cultuurfilosofie --- Political Science Public Admin. & Development --- politique --- société --- distraction --- Distraction (Philosophy) --- Leisure --- Politics and culture
Choose an application
In the wake of globalization, cultural forms of expression have become increasingly detached from their places of origin, circulating in a hyper-domain of culture where there is no real difference anymore between indigenous and foreign, near and far, the familiar and the exotic. Hyperculture is a state of the deep intertwining of cultures in which once formerly separate cultural spheres now overlap and interpenetrate. It is a profoundly rhizomatic culture of intense hybridization, fusion and co-appropriation. Today we have all become tourists, even in our 'own' culture, to which we do not even belong anymore.Examining the distinctive characteristics of our contemporary hyperculture and its costs, Han demonstrates why we need to renounce our status as perpetual sightseers in the realm of 'cul-tour' and devise a new way of orienting ourselves in the world
#SBIB:316.7C140 --- #SBIB:316.7C160 --- 316.32 --- 316.32 Globale samenlevingsvormen --- Globale samenlevingsvormen --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- Cultuursociologie: contact tussen culturen --- filosofie --- cultuurfilosofie --- cultuursociologie --- eenentwintigste eeuw --- 130.2 --- Culture and globalization
Choose an application
filosofie --- kunst --- 7.039 --- Stoia Simona Mihaela --- Van Coppenolle Fran --- Van den Block Zena --- Godzina Anna --- Baeckelandt Nienke --- Parvanova Victoria --- Dzobava Jorik --- eenentwintigste eeuw --- Exhibitions --- Art --- Contemporary [style of art]
Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|